Od kilku lat obserwujemy prawdziwą rewolucję w branży motoryzacyjnej, w zakresie sposobu korzystania z samochodu, możliwości wsparcia kierowcy i rozwoju sztucznej inteligencji. Jednym z istotnych trendów w motoryzacji jest koncepcja „connected car", czyli inteligentnego samochodu komunikującego się z siecią, otoczeniem, infrastrukturą drogową oraz innymi pojazdami.

To już nie jest kwestia przyszłości, widzimy konkretne przykłady zastosowania technologii do zapewnienia mobilności i bezpieczeństwa. Wykorzystując rozwiązania „connected car”, Tesla - światowy lider w tym obszarze - w 2018 roku zdalnie zwiększyła zasięg swoich samochodów o 40-60km, w czasie trwania ewakuacji terenów objętych huraganem Florence. To tylko jeden z przykładów możliwości, jakie daje nam flota samochodów podłączonych do sieci.

Współczesny samochód jest w stanie przekazywać nam bardzo dużo informacji, nie tylko w formie komunikatów czy wskaźników na desce rozdzielczej. Wiele z nich dotyczy wykrytych problemów i błędów. Niestety nie wszystkie są dostępne z poziomu kierowcy i wymagają dodatkowych narzędzi do odczytu. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 3 lat, 60% nowych samochodów powinno mieć wbudowaną funkcjonalność zdalnej diagnostyki. Firmy takie jak BMW, Daimler, PSA czy Ford pracują nad udostępnieniem danych do celów serwisowych i świadczenia usług assistance.

Obecnie, aby wykorzystać dane na potrzeby zarządzania flotą, w większości przypadków potrzebujemy wtyczki OBD, którą instalujemy w aucie. Zaletą OBD jest dość szeroki dostęp do informacji, ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami zakupu urządzenia, montażu i kompatybilności z konkretnym producentem i modelem auta. Niemniej jednak rozwiązania OBD otwierają przed nami nowe możliwości zdalnej diagnostyki i naprawy samochodu poprzez dostęp do m.in. kodów błędów (DTC), stanu akumulatora, informacji o przeglądach serwisowych i przewidywania awarii.

Najważniejsze usługi w ramach rozwiązań Smart Car Assistance

 

Jeśli spojrzymy na usługi car assistance, możemy wykorzystać „connected car” do przełomowej zmiany podejścia w zakresie zapewnienia mobilności, którą nazywamy „Smart Car Assistance”.

Obecnie, ze względu na ograniczone informacje, działamy w sposób reaktywny. Wkraczamy do akcji kiedy dojdzie do awarii i staramy się zminimalizować jej skutki. W sytuacji, gdy mamy dostęp do danych, na bieżąco widzimy co dzieje się z samochodem. Możemy więc dokonać zdalnej diagnostyki, udzielić wskazówek kierowcy lub wysłać na miejsce mechanika wyposażonego w odpowiednie części zamienne. Jeśli natomiast upewnimy się , że nie jesteśmy w stanie naprawić samochodu, możemy od razu podstawić lawetę lub auto zastępcze, a więc obniżyć koszty obsługi, skrócić czas utraty mobilności i dyskomfort klienta.

Kolejnym etapem rewolucji w podejściu do assistance jest przewidywanie i zapobieganie awariom. W oparciu o informacje z samochodu, w połączeniu z olbrzymią ilością dostępnych danych do analizy machine learning, możemy przewidywać i zapobiegać awariom. Z dużym prawdopodobieństwem możemy więc prognozować jaka część i kiedy się zepsuje. Badania z rynku brytyjskiego pokazują, że jesteśmy w stanie przewidzieć w ten sposób nawet co trzecią awarię.

Jakie mogą być korzyści biznesowe dla flot wynikające z rozwoju technologii „connected car” i wykorzystania danych? Przede wszystkim obniżenie kosztów utrzymania floty dzięki zmniejszeniu liczby awarii, które skutkują utratą mobilności i większej skuteczności w diagnozowaniu problemów z samochodem. To także więcej możliwości kontaktu z kierowcą, bieżącego wsparcia i co się z tym wiąże wpływ na satysfakcję i lojalność klientów biznesowych. Nie bez znaczenia pozostaje możliwość zaoferowania przez firmy zupełnie nowych usług związanych ze zdalną diagnostyką, serwisem, ubezpieczeniem na podstawie stylu jazdy i wykorzystania samochodu, a także natychmiastową pomocą w razie wypadku (crash notification).

Podsumowując, w ciągu kolejnych 5-10 lat będziemy świadkami rewolucji w car assistance, co sprawi, że usługi te staną się bardziej proaktywne. Dla firm może oznaczać to zupełnie nowe możliwości zapewnienia mobilności, rozwoju produktów oraz podnoszenia satysfakcji klientów.

Wróć do Bloga