Miniony rok przyniósł wiele ważnych wydarzeń, istotnych z punktu widzenia branży car assistance w Polsce. Dotyczyły one zarówno branży motoryzacyjnej, jak i ubezpieczeń, finansowania zakupu pojazdów, czy regulacji prawnych. Eksperci firmy Starter24 wskazują, ich zdaniem, najważniejsze wydarzenia 2019 roku, które będą miały wpływ na rozwój rynku w kolejnych latach.

Swoimi opiniami podzielili się: Marek Zefirian - Prezes Zarządu Starter24, Waldemar Kułagowski - Dyrektor Sprzedaży, Paweł Zawisza - Business Development Director i  Rafał Staszkiewicz - Dyrektor Marketingu.


Fuzje i alianse z elektromobilnością w tle

Branża automotive a.d. 2019, to zapowiedzi fuzji i aliansów strategicznych koncernów motoryzacyjnych – podkreśla Marek Zefirian, Prezes Zarządu Starter24. Współpraca Volkswagena z Fordem nakierowana na rozwój badań nad autonomicznymi pojazdami, napędem elektrycznym oraz nowym wspólnym pojazdem o nadwoziu van i pick-up, to przykład synergii korzyści i obniżania kosztów badań, rozwoju i produkcji samochodów. Z kolei fuzja PSA i FCA to powstanie jednej z większych firm motoryzacyjnych, zatrudniających ponad 200.000 pracowników, której hasłem jest „mobilność dla każdego”, a jednym ze strategicznych celów wprowadzanie kolejnych modeli o napędzie elektrycznym, w zasadzie na wszystkich rynkach świata – dodaje Marek Zefirian.

Zwróciłbym także uwagę na zapowiedzi znaczących inwestycji w elektromobilność Volkswagen Group. Koncern planuje zainwestować 30 mld euro do 2023, rozpoczynając od modelu ID.3, jako otwierającego całą gamę samochodów elektrycznych. Rewolucja koncernu ma iść w parze z budową sieci ładowania pojazdów w miastach oraz wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych, w tym w Polsce.


Ciekawe trendy w ubezpieczeniach

2019 rok, to wspólne dla całej branży nastawienie na prewencję. Prawodawstwo unijne wzmacnia ten trend poprzez cel dotyczący zmniejszenia o połowę do 2050r. liczby śmiertelnych wypadków na drogach UE. Ma on zostać osiągnięty nie tylko poprzez poprawę infrastruktury drogowej, ale także obowiązkowe wyposażanie pojazdów w systemy wspierające kierowcę i jego bezpieczeństwo – podkreśla Paweł Zawisza, Business Development Director, Starter24. Parlament UE przyjął nowe przepisy mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenie liczby wypadków (General Safety Regulation). Przepisy powinny obowiązywać nowe modele pojazdów od maja 2022r. i zakładają obowiązkowe wyposażenie pojazdów w systemy wspomagające kierowcę. Badania dowodzą,  że w sposób znaczący przyczyni się to do zmniejszenia liczby kolizji na drogach, zmniejszając nie tylko rozmiar szkód rzeczowych, lecz przede wszystkim osobowych.

Na naszym lokalnym rynku rok 2019 to wyraźny spadek cen w OC po silnym wzroście z 2016. Branża jest elektryzowana hasłami powrotu do „wojny cenowej”. Warto dodać, że spadek OC jest offsetowany wyższą sprzedażą AC, co jest po części spowodowane polityką sprzedażową towarzystw ubezpieczeniowych oraz zmian na rynku finansowym użytkowania samochodów. 

Ciekawym wydarzeniem było wprowadzenie przez Avivę po raz pierwszy na Polski rynek oferty ubezpieczenia „autocasco na godziny”. Projekt pod marką „Teraz” był z pewnością jednym z najgorętszych tematów w branży ubezpieczeniowej w okresie letnim. Jestem przekonany, iż wstrzymanie sprzedaży tej oferty nie oznacza, że podobna koncepcja nie pojawi się w przyszłości – dodaje Paweł Zawisza.


Po pierwsze mobilność

2019, to zdecydowanie kolejny rok rozwoju projektów związanych z mobilnością – podkreśla Rafał Staszkiewicz. Na rynku pojawiła się kolejna platforma wynajmu elektrycznych hulajnóg – Bird. Ważnym wydarzeniem było uruchomienie w Warszawie car sharingu samochodów eklektycznych „InnogyGo”, które z pewnością przyczyni się do popularyzacji samej idei car sharingu oraz propagowania samochodów elektrycznych (nie tylko BMW). 

W branży motoryzacyjnej na uwagę zawraca zwłaszcza premiera Tesli Cybertruck – pojazdu łamiącego schematy, wprowadzającego szereg innowacji, a przede wszystkim kolejna udana akcja marketingowa Tesli. Jeżeli już mowa o marketingu, to warto przypomnieć, iż w IQ 2019 po raz pierwszy na polskim rynku wydatki na reklamę w internecie były większe od telewizyjnych. To symboliczne wydarzenie pokazuje nam kierunek rozwoju komunikacji i projektów marketingowych w najbliższych latach – podkreśla Rafał Staszkiewicz.


Leasing i inne formy finansowania zakupu pojazdów 

W 2019 roku świętowaliśmy 25 lecie Związku Leasingu Polskiego – przypomina Waldemar Kułagowski. To ważne wydarzenie, które uświadamia nam znaczenie leasingu dla rozwoju naszej gospodarki. Wartość inwestycji sfinansowanych przez polską branżę leasingową corocznie rosło dwucyfrowo w ostatnich 25 latach. Pomimo, iż polski rynek leasingu jest już dziś dojrzały i stabilny, branża zwraca uwagę na konieczność ciągłej gotowości do zmian oraz stałego dostosowywania oferty leasingowej do zmieniających się potrzeb polskiej gospodarki i nowych modeli funkcjonowania (np. wynajem długoterminowy) – dodaje Waldemar Kułagowski. 

W kontekście finansowania zakupu pojazdów, warto wspomnieć także o rządowym programie dopłat do pojazdów elektrycznych, którego celem jest pobudzenie tego segmentu w Polsce. Początkowy entuzjazm kierowców i importerów został ostatnio przyhamowany przez pojawiające się pogłoski o obcięciu deklarowanej kwoty dopłat o połowę. Elektromobilność jest jednym z filarów strategii naszej Grupy, dlatego będziemy rozwijali ofertę w tym zakresie i monitorowali sytuację na rynku - podkreśla Waldemar Kułagowski.  


Starter24 – plany i strategia. Jaki będzie rok 2020? 

Dla Startera24 ten rok będzie wyjątkowy, świętujemy bowiem 20 lat działalności w Polsce – podkreśla Marek Zefirian. Będzie to zdecydowanie rok pełen wyzwań. W zeszłym opracowaliśmy nową misję, wizję i 3 letnią strategię rozwoju. Chcemy zmienić postrzeganie car assistance w Polsce, oferując wygodną obsługę klienta, zarówno dla kierowców, jaki i naszych klientów biznesowych. Oznaczać to będzie także optymalizację procesów oraz digitalizację biznesu i co za tym większą konkurencyjność kosztową.

Jesteśmy częścią największego dostawcy car assistance w Europie (Grupy ARC Europe) i z całą pewnością towarzyszyć nam będą najważniejsze elementy strategii Grupy: zapewnienie mobilności, digitalizacja, wykorzystanie technologii „conntected car” do przewidywania i zapobiegania awariom oraz rozwój elektromobilności – dodaje Marek Zefirian.

Wróć do Bloga